Algemene absintdiscussie

Bevrijding van de fee in Zwitserland

Helfrich (03/04/05 om 10:59:07):

Twee reportages van de Télévision Suisse Romande over 1 maart jl. zijn hier te bekijken: http://www.tsr.ch/tsr/index.html?siteSect=600001&sid=5572743

Vooral aardig om Claude-Alain Bugnon en z'n collega bezig te zien. Het type ketel (koper, geen kolom, dalende brug, spiraalkoeler) doet me ergens aan denken...

Aan de manier waarop de Bugnon geserveerd wordt zien we hoe de fee zich in het dagelijks leven van het kanton Neuchâtel geïntegreerd heeft: een saai glas, een karaf koud water - geen geklooi met suiker en lepeltjes. Op de manifestatie daarentegen wel weer de meest uiteenlopende objecten, waaronder zelfs de fontein (met eikeltje) van PhiL!

 

radioflux (03/04/05 om 21:08:49):

Helfrich schreef:


Aan de manier waarop de Bugnon geserveerd wordt zien we hoe de fee zich in het dagelijks leven van het kanton Neuchâtel geïntegreerd heeft: een saai glas, een karaf koud water - geen geklooi met suiker en lepeltjes.


Gewoon klotsend water bijgieten. Zo kan het dus ook. Is al dat gezeur over 'het opwekken van de fee' door middel van het langzaam bijdruppelen dan onzin?

Onze eigen volksvertegenwoordiging is trouwens gisteren akkoord gegaan met de intrekking van de Absintwet 1909. Een hamerstuk weliswaar, maar toch...

 

Helfrich (03/04/05 om 23:24:43):

radioflux schreef:


Gewoon klotsend water bijgieten. Zo kan het dus ook. Is al dat gezeur over 'het opwekken van de fee' door middel van het langzaam bijdruppelen dan onzin?

Het is een leuk ritueel. Ik vind het leuk, en veel "retro-absintheurs", die absint vooral zien als een drank uit een enigszins duister, inspirerend verleden, hechten er waarde aan.

In Val-de-Travers, waar de Fee niet alleen geboren is, maar ook altijd is blijven leven, zij het in de illegaliteit, ligt dat heel anders. Zij heeft er zich ontwikkeld tot een product van vandaag de dag en wordt gedronken als een 'rincette' (het eerdere alsemvrije product van Kübler heette ook 'Rincette'). Het ritueel geldt er als flauwekul voor de toeristen. Een echte 'La Bleue' heeft ook helemaal geen suiker nodig...

In de Franse Haut-Doubs, die cultureel tot dezelfde streek behoort, is dat eigenlijk niet anders. Gérard Pernot serveert zijn 'Un Emile' altijd met klotsend water en zonder suiker, al heeft hij ook lepeltjes voor de liefhebbers daarvan. Bij Guy wordt het eerst gevraagd, maar mijn kijkt er bedenkelijk als suiker gewenst is. Een Guy wordt met suiker weliswaar ronder en vriendelijker, maar verliest daarbij tegelijkertijd aan nuance.

Ook Ted Breaux schenkt zonder suiker - hoewel uiterst langzaam en in opperste concentratie.

Het zal zowel van de absint als van de persoonlijke smaak afhangen of suiker al dan niet gewenst is. Als je suiker toevoegt, doe het dan met respect en maak er wat leuks van.

 

GroeneFee (03/06/05 om 17:44:28):

Helfrich schreef:


Het ritueel geldt er als flauwekul voor de toeristen.

Welja, laten we hier vooral de ene na de andere mythe aan gruzelementen slaan. Is er dan werkelijk helemaal niets meer heilig?

 

radioflux (03/06/05 om 22:03:47):

GroeneFee schreef:


Welja, laten we hier vooral de ene na de andere mythe aan gruzelementen slaan. Is er dan werkelijk helemaal niets meer heilig?


Er is een zekere balans te handhaven tussen mystiek en feitenkennis. Gegeven dat zelfs een mythe gegrond kan zijn in historie, terwijl 'harde' feiten er plotseling heel anders kunnen uitzien als je ze van een andere kant bekijkt, is dat inderdaad nogal een dilemma.

Ondertussen zit ik met een pak suikerklontjes waar ik niks meer mee doe, omdat ik persoonlijk nog geen absint geproefd heb die er beter van wordt.

Het blijft tobben, als het ware.

 

Helfrich (03/15/05 om 21:49:35):

radioflux schreef:


Ondertussen zit ik met een pak suikerklontjes waar ik niks meer mee doe, omdat ik persoonlijk nog geen absint geproefd heb die er beter van wordt.

De smaak wordt wat ronder. Of dat beter is hangt van de absint en je persoonlijke voorkeur af. Enkele versies van Muse de France die wat ruw waren uitgevallen werden opmerkelijk aangenaam na toevoeging van suiker. Een goede absint drink ik tegenwoordig vrijwel altijd zonder suiker: de Jades, de Guy, ... Voor een Bleue gebruik ik *nooit* suiker.

Dat ritueel gaat na een tijd ook wel een beetje vervelen...

 

radioflux (03/17/05 om 23:07:35):

Helfrich schreef:


De smaak wordt wat ronder.


Ik heb nu Guy eens met suiker geprobeerd, en ja, wonderlijk genoeg heeft het wel wat. Echter nog net iets te zoetig. Volgende keer een half klontje...

 

Helfrich (03/21/05 om 10:43:05):

Helfrich schreef:

Claude-Alain Bugnon



http://www.pixsil.com/Feature_c.po?ctx=gss&slct=0&oid=137577

 

Algemene absintdiscussie